Klejtrup Musikefterskole
Klejtrup Musikefterskole

 

Tilmeld dig nu og vær sikker på en plads på KME. Vi optager elever 3 år frem.

TILMELD DIG HER 

STIL DINE SPØRGSMÅL HER

Se også dine muligheder for at besøge skolen  herunder:

ELEV FOR ET DØGN

Efterskolernes aften 2018

EFTERSKOLERNES DAG 2018

 

 

Overvejer du at starte næste skoleår, så kontakt os her, så ringer vi dig op og aftaler nærmere

Sarah JO Stenbæksgaard (13-14) - BLOG #4 26.3 2107

  • Gik i 10.Å og havde rytmisk linje
  • Boede på værelse 24 med Amalie, Victoria og Liv
  • Vokalband som profilfag og bigband som valgfag

Special price for you my friend

Jeg hedder Sarah Jo og går i dag på Silkeborg Gymnasium i 3.g. I 2014 var jeg med Klejtrup Musikefterskole i Ghana i 2 uger. Det var en fantastisk tur, som gav mig mange gode oplevelser og styrkede vores sammenhold. Vi havde gjort os klar i flere måneder; visa skulle søges, korsange skulle øves og vaccinationer skulle overstås. Lige før vinterferien tog vi afsted og 118 friske og spændte elever rejste 7000 km syd på. Kulturmødet med Afrika var helt vildt. Det var ikke kun varmen, der overraskede os, i Ghana var alt anderledes, både mad, musik og traditioner. Vi fik lov til at se Ghana fra alle sider, regnskov og sandstrande, skoler og slumkvarterer, og vi spillede både musik og fodbold med de lokale. Det hele kulminerede i en koncert for byens borgere, hvor vi sang, dansede og spillede alt hvad vi havde lært. Vi sang til både ghanesiske bryllupper og begravelser, og fik også lov til at opleve på egen hånd, så vi kunne købe afrikanske kjoler til ”special prize for you my friend.” Det der fyldte mest, var at prøve kræfter med den afrikanske musik og opleve ghanesernes umiddelbare og naturlige tilgang til musik.

Til tider var det også en hård tur. Varmen var vi ikke vant til, og med andre spisevaner og sanitetsforhold kunne maven godt protestere. Men når det hele var lidt hårdt, var vi sammen om det, og det hjalp en hel del. Efter to uger tog 118 trætte og beskidte elever 7000 km nord på igen. Selvom vi havde fået nok af ris og sol, var vi en kæmpe oplevelse rigere. En oplevelse, som blev ti gange større af, at vi kunne dele den med hinanden.

Det er vigtigt og fantastisk at få udvidet sin horisont og møde folk fra andre kulturer. Det nedbryder fordomme og bygger broer mellem mennesker, og at vi fik denne mulighed var en kæmpe gave. Turen var en stor del af mit efterskoleophold og har givet mig en masse dejlige minder, som har styrket venskaber og rejselyst.

Benjamin verdelin - BLOG #3 10.12 2016

  • Går i 10.Å og har valgt rytmisk linje
  • Bor på værelse Ray med Alexander, Mathias og Martin
  • Har valgt improvisation som profilfag samt bigband som valgfag

Dagsrytmen på KME er ofte enormt afvekslende, men hver dag begynder som regel med det samme udgangspunkt. Nogle efterskoler starter ud med morgenløb, men på KME indleder vi selvfølgelig dagen med morgensang. Fortælletime, kalder vi det egentligt. Den finder sted efter, man har spist og fået sagt godmorgen til sine medmennesker, og er egentlig et ret alsidigt koncept: Den bruges dels til at give beskeder, der vedrører alle elever, men også til at prikke hul i den bobbel, man nemt kommer til at leve i på en efterskole - f.eks. ved at se morgennyhederne og diskutere mere omfattende emner som den globale opvarmning eller det dugfriske præsidentvalg.

Desuden har et udpluk af lærerne/personalet i forbindelse med de almindelige 9. og 10. klassers OSO-opgave fremlagt, hvordan de endte på KME. Én gang om ugen har en lærer brugt fortælletimen til at tage et emne op, vedkommende har fundet interessant. De sidste mange uger har Christian T. været i spotlyset, hvor han har talt om musikkultur og om forskellige musikgenres udvikling og opståen, og det er her, man for alvor mærker det fede ved stedet her. Alle er nemlig super interesserede i det, der bliver fortalt om, og jeg tror på, at netop dette er med til at forme den bobbel, vi, som sagt, kommer til at leve i: En bobbel, der holder vores store, kærlige og mangfoldige fællesskab sammenbundet, hvilket jeg tror, man bliver nødt til at opleve for at forstå.

 

 Ida Sigh Larsen - BLOG #2 15.09 2016

  • Går i almen 10. Klasse og har valgt rytmisk linje
  • Bor på værelse Janice med Natalia, Clara og Lærke
  • Har valgt dans som profilfag og sangerklasse som valgfag

Jeg har altid vidst, at jeg ville på efterskole. Begge mine søstre har været på efterskole, og jeg havde hørt meget om deres op- og nedture. Derfor var jeg virkelig sikker på, at jeg vidste helt præcis, hvad jeg gik ind til, og hvordan jeg ville have det.

Og da jeg kom herop var jeg da også helt ekstatisk. Det hele var så spændende, og der var så mange nye søde mennesker. Lærerne hjalp os med at blive rystet sammen, så ingen kom til at stå alene i hele den første uge. Jeg havde det som om jeg var uovervindelig, og jeg vidste at det ville blive et fedt år.
Men som den første uge gik, fik man lidt mere smag på virkeligheden. Jeg vidste, at jeg skulle være her et helt år, men i starten føltes det som omm jeg bare var på sommerlejr, og at jeg ville komme hjem lige om lidt igen. Men som det virkelig gik op for mig at det rent faktisk var noget jeg skulle gøre et helt år, så blev det også hårdere. Jeg fik hjemve, og blev meget nemt meget nervøs.

Heldigvis var der så mange mennesker, der støttede mig. Min kontaktlærer og mine nye venner var der for mig, når jeg havde brug for det. Det hjalp også meget mere, som rutinerne blev sat ind, og man fandt ud af, at det var okay at tage en pause for at være alene en gang i mellem. Og efter første weekend var jeg fuldstændig sikker. Efterskolelivet var lige noget for mig, og selvom det er hårdt nogle gange - for det er det - så er det helt klart alt det hele værd.

SaraH Lilholdt Christiansen - blog#1 08.09 2016

  • Går i almindelig 10.klasse og har valgt rytmisk sammenspil
  • Bor på værelse 22 med Ulrikke, Maiken og Emma
  • Har valgt dans som profilfag samt løb og sangerklassen som valgfag

Den første tid af efterskolelivet var både hård og fantastisk. Jeg mødte så mange vidunderlige mennesker, og der var virkelig mange nye indtryk. Den første uge forsvandt inden jeg nåede at se mig om. Der var nærmest intet tidspunkt, hvor man bare sad alene inde på værelset. Lærerne havde sørget for, at vi alle kom rundt og lavede ting sammen, så vi ikke kun holdte os til dem vi kendte, eller for den sags skyld stod alene.

Der var mange følelser inden i mig de første par uger. Jeg spekulerede hele tiden over, hvordan de andre tænkte om mig. Men det gode ved efterskole er netop, at alle bliver accepteret for den person, som de er. Der er ikke nogen, som bliver holdt udenfor, og det har jeg langt om længe indfundet mig i. Jeg kan være præcis den jeg er og fortælle min mening om tingene, uden at jeg risikerer at blive rettet på.

Da jeg ankom, var jeg utrolig usikker på mig selv, og jeg var meget sceneskræk. Jeg havde virkelig ingenting at være usikker over, for da jeg stod på scenen, var alle utrolig støttende. Nu er der efterhånden gået 5 uger, og jeg kan allerede mærke en forskel og en udvikling. Efterskole var helt sikkert det rette valg for mig

facebook youtube youtube youtube
© 2017 Klejtrup Musikefterskole
Webdesign by BUCHS