Dokumentar om KME

"Efterskolen" Dokumentar om unge på Klejtrup Musikefterskole

Serien Efterskolen kan streames på DR3/DRTV med premiere 13.6.21.  Serien blev optaget her på Klejtrup Musikefterskole i skoleåret 2019/20.
Instruktør Thora Plauborg Lorentzen fulgte eleverne fra start til slut. Drømmen var at skildre det fællesskab som efterskolelivet kan være med til at bygge op, udviklingen hos den enkelte unge i mødet med de andre.
Det blev en serie, som helt særligt skildrer et år, hvor corona kom til at sætte sit unægtelige præg på efterskolelivet. På samme tid er det også en fortælling om et helt "almindeligt" efterskoleår på KME - genkendeligt for os der er her år efter år.
Serien vandt i 2021 en pris for bedste europæiske TV dokumentarserie, samt den danske TVpris for bedste reportageserie. Endvidere blev den nomineret til en Robert.
Vi er super glade for portrættet af skolen og håber I har lyst til at kigge med.

SE SERIEN PÅ DRTV HER

Se filmens trailer nedenfor

Handling

"Mød Sanna, Marius, Sofus, Sofie Marie, Jarl, Vanessa og 114 andre unge håbefulde teenagere, da de i august 2019 begynder på Klejtrup Musikefterskole og begiver sig ud på en rejse af forandring, håb og drømme. Nogle med et håb om at få nye venner og lægge en folkeskolefortid med mobning bag sig. Andre med målet om at komme over sommerens kærestesorger eller blot med et ønske om at opsøge nye eventyr et sted langt væk fra forældre og vante rammer. Alle for at få deres livs oplevelse sammen.
 Sanna kommer fra Færøerne, og lige fra første dag bliver hun betaget af den cellospillende Samuel og må revurdere sit langdistance forhold på Færøerne. Sofus havde det svært i folkeskolen og har aldrig vist sin musik til andre i frygt for at blive gjort til grin. Da Marius’ kæreste slog op med ham, begyndte han at tvivle på sine sociale evner og frygter nu, om han vil få venner på efterskolen. Alle eleverne er på hver deres personlige udviklingsrejse, med erfaringer de hver især skal gøre sig, og frygt de skal overkomme.
 Det er en tid fuld af forventning og nervøsitet. Hvor alt er nyt, og hvor følelserne sidder helt ude på tøjet. Da efterskoleåret er på sit højeste slår corona ned, som et lyn fra en klar himmel, og sætter en stopper for fællesskabet. Efterskoleåret giver dem en mulighed for at redefinere, hvem de vil være som mennesker og blive forandret af de nye relationer, de går ind i. De mødes på et afgørende tidspunkt i hinandens liv. Deres skæbner vikles ind i hinanden og forandrer dem for altid"

Kom bag ved dokumentaren

Faellesbillede af elever paa Klejtrup Musikefterskole
Stillbillede af to elever fra dokumentaren