udlandstur

FOR ENDEN AF REGNBUEN

En gang om året skifter vi Musikbakken i Klejtrup ud med fjernere himmelstrøg. Vi rejser ud i verden for at se, hvad der er derude, udforske rnye måder at spille og synge på, nye måder at danse, spise, sanse og leve på.
Grundtanken bag rejselysten er naturligvis at blive klogere på verden omkring os og lade os inspirere af andre kulturer og ikke mindst deres tilgang til musik. Hvorfor? Fordi vi vokser som mennesker, efterskoleelever og kammerater, når vi breder horisonten ud. At rejse er virkelig at leve.

Jerez - centrum for Spaniens flamencoscene

I skoleåret 2022-2023 drog Klejtrup Musikefterskole for første gang til Andalusien for at udforske en helt særlig scene i det europæiske musikliv. Flamencoen - en musiktradition som leves, åndes og og kan mærkes helt ind i knoglerne i den sydspanske by Jerez. Her er der undervisning i guitar, percusssion, sang og dans. Besøg på skoler, koncerter med koret, og et møde med dygtige og passionerede mennesker for hvem flamencoen er en naturlig del af det daglige liv der leves i de smalle gader og stræder og på torve under palmerne.
 Vi rejser i 9 dage, og turen er inkluderet i skoleprisen. Rejsen er arrangeret i samarbejde med Kriaturafestivalen, ledet af Kirstine Hastrup - en markant skikkelse i den danske flamencoverden. Rejsen til Jerez vil være en del af skoleåret her på KME i den kommende årrække.

Se her den skønne musikvideo fra rejsen, hvor vi blandt andet optrådte på det store teater Villa Marta.
Og nedenfor en anden video fra vores rejse til Cuba i foråret 2019